Laadun ja omavalvonnan mittarit

Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakkuus- ja laatujaosto asettaa laatutavoitteet hyvinvointialueen omalle tuotannolle ja ostopalveluille. Lisäksi jaosto seuraa ja arvioi järjestämisvastuun ja palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden toteutumista sekä arvioi palvelujen laatua yhdessä palvelutuotannon kanssa.

Laatumittarien toteumat

Laatutavoitteiden mittarit seuraavat palveluiden saatavuutta ja prosesseja, asiakaskokemusta, turvallisuutta, henkilöstöasioita sekä omavalvontaa. Julkaisemme toteumaraportit neljännesvuosittain verkkosivuilla.

Poimintoja syyskuun 2024 raportista

Toteumat ovat kehittymässä monilta osin hyvään suuntaan. Erityisesti lakisääteisissä hoitoon ja palveluihin pääsyssä tulokset ovat pääsääntöisesti hyvät. Parannettavaa on erityisesti mielenterveyspalveluiden osalta, ja ikääntyneiden sisäisissä palveluprosesseissa on vielä paljon kehitettävää.

Pelastuspalveluiden alueellinen tavoittaminen on toteutunut pelastustoiminnan tehtävissä riskialueittain palvelutasopäätöksen mukaisesti. Pelastuspalveluiden ensihoitotehtävien tavoitettavuudessa oli alueellisia eroja, eikä palvelutasopäätös kaikilta osin toteutunut.
 
Asiakaskokemus on hyvällä tasolla, mutta henkilöstön suositteluhalukkuudessa on vielä parannettavaa. Suunta on kuitenkin oikea.

Yleisen asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuurin edistymistä kuvaa mittari, jossa haittaa aiheuttavien tapahtumien osuus kaikista ilmoituksista vähenee. Luku on viime vuoden vertailulukuun nähden pysynyt toistaiseksi melko samana.

Omavalvontaohjelman mukaiset lakisääteiset omavalvontasuunnitelmat on jo pitkälti laadittu, mutta nyt julkaistuun ensimmäiseen raporttiin ei vielä ollut mahdollista saada toteumatietoa. Tavoite on kuitenkin mahdollista saavuttaa vuoden 2024 aikana.

Päivitetty 23.9.2024