Apuvälinepalveluprosessi
Apuvälinepalvelu on osa asiakkaan kuntoutus- ja hoitoprosessia tai palvelukokonaisuutta. Palveluprosessi on yksilöllinen ja asiakkaan tarpeista lähtevä. Tavoitteena on asiakkaan toimintakyvyn tukeminen tarkoituksenmukaisilla apuvälineillä.
Toimintakyvyn rajoite vaikeuttaa arjesta selviytymistä. Apuvälinetarve voi tulla esiin myös lähi-ihmisten, kuntouttajien tai muiden toimijoiden havaitsemana.
Yhteydenotto terveydenhuollon yksikköön, jossa esimerkiksi fysio-, puhe- tai toimintaterapeutti kartoittaa toimintakykyä tarkemmin.
Lääkäri tai Pirhassa työskentelevä kuntoutuksen ammattilainen tekee tarvittaessa lähetteen apuvälinekeskukseen apuvälinearviointiin. Lähete tarvitaan, kun kyseessä on asiakkaalle uusi apuväline. Apuvälinetarve tulee huomioida myös asiakkaan hoito- tai kuntoutussuunnitelmassa.
Päivitetty 18.9.2024