Asumispalveluyksiköiden päivystysaikaiset yhteydenotot terveydenhuoltoon

Ohje koskee vaikeavammaisten, kehitysvammaisten, mielenterveys- tai päihdepotilaiden ja lastensuojelun asumispalveluyksiköitä.

Hoito- ja asiakassuunnitelman pitää olla ajan tasalla

Vaikeavammaisten, kehitysvammaisten ja mielenterveys- tai päihdepotilaiden, lastensuojelun asumispalveluyksiköiden asukkaiden hoito- ja asiakassuunnitelman tulee olla ajantasainen. Hoito- ja asiakassuunnitelmassa on huomioitava, että hoitolinjat ja käytännöt akuuteissa terveydenhuollon tilanteissa on sovittu ja kirjattu. 

Hyvä ja suunniteltu pitkäaikaissairauksien hoito tukee myös akuuttitilanteiden hoitoa. 

Hoitoneuvottelut tulee käydä potilaiden ja läheisten kanssa oikea-aikaisesti.

  • Mahdollisista hoidon rajauksista tulee sopia yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa ja ne tulee kirjata. On tärkeää kirjata myös, jos hoidon rajauksia ei ole.
  • Hoitoneuvottelussa tulee käydä läpi paitsi hoidonrajaukset (DNAR-päätös, suonensisäiset hoidot, antibioottihoidot, tutkimuksiin lähettäminen), myös keskustella, pyritäänkö myös akuutit tilanteet hoitamaan omassa yksikössä vai lähetetäänkö potilas/asiakas uusien oireiden ilmaannuttua kiirevastaanotolle tai päivystykseen. 

Lisäksi on aina huomioitava ennakoiden asianmukaiset tarvittavat potilaskohtaiset lääkitykset (mm. kipulääkitys, rauhoittavat lääkkeet, unilääkkeet) sekä verensokerin seuranta ja tarvittavat korjausohjeet sekä muut mahdolliset ennakoivat hoito-ohjeet.

Kotisairaala auttaa ja tukee palliatiivisen hoitopäätöksen tai saattohoitopäätöksen (Z51.5) omaavien potilaiden ja asukkaiden hoidossa.

Puhelimessa ei lähtökohtaisesti tehdä hoidon rajauksia, eikä anneta lupia potilaan fyysiseen rajoittamiseen (lepositeet ym.).

Konsultaatiot arki-iltaisin ja viikonloppuna

Jos vaikeavammaisten, kehitysvammaisten ja mielenterveys- tai päihdepotilaiden, lastensuojelun asumisyksiköissä tulee arki-iltaisin klo 16 - 20 tai viikonlopun klo 10 - 18 aikana terveyteen liittyvissä ongelmissa neuvon kysymisen tai konsultaation tarve, otetaan aina ensin yhteys avoinna olevan kiirevastaanoton sairaanhoitajaan.

Kiirevastaanottojen aukioloajat

  • Asumisyksiköiden asukkaat rinnastetaan kotona asuviin kuntalaisiin. Heidän puolestaan voi soittaa asumisyksikön työntekijä tai avustaja (huomioi, että soittaja voi olla terveydenhuollon tai sosiaalialan ammattilainen).
  • Oman sote-aseman sairaanhoitaja näkee perusterveydenhuollon potilastietojärjestelmän kirjaukset ja osaa ratkaista osan ongelmista. Hän konsultoi tarvittaessa terveyskeskuslääkäriä. Annetut ohjeet kirjataan käytössä olevaan potilas- tai asiakastietojärjestelmään.

Yöaikaiset konsultaatiot

Jos vaikeavammaisten, kehitysvammaisten ja mielenterveys- ja päihdepotilaiden ja lastensuojelun asumisyksiköistä tulee yöaikaan (arkisin klo 20 – 08 tai viikonloppuisin klo 18 - 10) terveyteen liittyvissä ongelmissa neuvon kysymisen tai konsultaation tarve, otetaan aina ensin yhteys päivystysapuun 116 117.

Kiirevastaanottojen sekä yhteispäivystyksien aukioloajat ja yhteystiedot

Hätätilanteessa soita 112. Huomioi, että kiireettömät siirtokuljetukset tilataan e-Potkujärjestelmällä.

Huomaathan, että ennen yhteydenottoa on seuraavat asiat potilaasta selvitettävä valmiiksi mahdollisuuksien mukaan (potilas/asiakastietojärjestelmän on hyvä olla auki konsultoidessa tietojen tarkentamista varten):

  • Toimintakyky ja avuntarve
  • Pitkäaikaissairaudet, viimeaikaiset muutokset voinnissa
  • Lääkelista
  • Mahdolliset hoidonrajaukset ja hoitolinjaukset
  • Mitä uusia oireita potilaalla on ja onko niitä esiintynyt aiemmin: hengenahdistus, kipu, infektio-oireet, vatsan alueen oireet, virtsan kulku, neurologiset oireet, vammat, psyykkiset oireet
  • Verenpaine ja pulssi
  • Hengitystaajuus ja mahdollisuuksien mukaan happisaturaatio
  • Lämpö
  • Verensokeri
  • Tajunnantaso, orientaatio, ohjeiden noudattaminen
  • pika-CRP infektioepäilyissä (jos saatavilla)

Konsultoiva taho kirjaa saamansa ohjeen huolella omaan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Päivitetty 12.3.2024